Monday, April 2, 2007

Qardhawi kesal sikap negara arab dan Islam

Ketua Institut Al-Quds Antarabangsa, Dr. Yusuf Al-Qardhawi menyatakan kekecewaanya terhadap keadaan bangsa Arab dan kaum muslimin masakini. Walaupun jumlah mereka banyak, namun dari segi kekuatan sangat lemah dan mudah dihina. Qardhawi mengkritik tajam sikap diam bangsa Arab terhadap apa yang terjadi kepada Palestin.

Pernyataan ini disampaikan Al-Qardhawi kelmarin (27/3) di Algeria, dalam sambutannya pada Persidangan Institut Al-Quds ke 5 yang sudah berlangsung tiga hari hingga hari ini di Aljir Al-Algeria. Beliau mengatakan, masalahnya kita hanya bercakap, sementara zionis sedang bekerja. Mereka terus membuat perancangan, sementara kita tidak ada kerja. Mereka terorganisasi, sementara kita bercerai berai. Mereka sentiasa bersatu sementara kita bercakaran sesama sendiri.

50 tahun sebelumnya, mereka merancang untuk mendirikan negara Zionis. Ternyata rancangan mereka berhasil, mereka telah berjaya mendirikan negara Zionis dengan bantuan perjanjian yang ditandatangani Jeneral British, Balfour dengan menyerahkan negara Palestin kepada Yahudi Inggeris. Zionis yang hanya 'beberapa kerat' itu telah mampu marampas Al-Quds dari tangan kita. Padahal jumlah kita sepertiga penduduk bumi, 1.5 billion dari lebih kurang 5 billion penduduk bumi.

Institusi Al-Quds adalah satu badan yang memfokuskan kegiatannya dalam membantu rakyat Palestin, berupa "Jihad Madani'. Qardhawi mengingatkan tentang perancangan Israel membersihkan al-Quds dari penduduk muslim. Maka bentuk jihad yang boleh kita lakukan masakini adalah dengan membina masjid, hospital dan pelbagai infrastruktur yang boleh mengukuhkan Al-Quds sehingga kaum Muslimin boleh menghadapi penjajah Zionis Israel di sana.Dijelaskan pula, bahawa Imam Ibnu Qayyim Al-Jauzi juga pernah menyebutkan 13 jenis jihad. Dan kini, Qardhawi mengatakan ingin menambahkan istilah jihad lain yang ke-14, iaitu Jihad Madani. 'Aktiviti Institut Al-Quds berada dalam lingkup jihad ini, ' jelasnya.

Menurut Qardhawi yang juga pemimpin Pertubuhan Ulama Antarabangsa. Terdapat 60 program yang dibawa oleh Yayasan Al-Quds untuk segera dilaksanakan. Beliau juga meminta pemerintah Arab dan Islam serta pelbagai organisasi sosial masyarakat untuk turut memberi sumbangsih dalam penerapan program tersebut. Acara ini diikuti Persidangan Institut Al-Quds yang kelima yang dihadiri oleh 200 peserta dari 45 negara. Badan ini dipimpin oleh Dr. Yusuf al-Qardhawi (Ketua Dewan sekretariat), Syeikh Faishal Mulawi (Ketua Dewan Ekskutif), Khalid Misy'al (Ketua Biro Politik Hamas), Ikrimah Shabri, Mathraani Athoallah Hana dan lain sebahagiannya dari kalangan pakar, cendekiawan, ulama dan tokoh masyarakat.

http://palestinkini.info

10 comments:

SMART-SENSASIONAL said...

Ustadz saya mau menanyakan sesuatu yang sebenarnya saya sendiri tidak yakin kebenarannya. Yaitu terkait dengan artikel yang sangat memojokkan umat Islam. Artikel ini dimuat di di sebuah web dengan nama situs http://exmuslim.wordpress.com/2009/03/08/kebohongan-isra-miraj-muhammad/.
Situs tersebut telah benyak digunakan oleh orang-orang yang tidak senang dengan Islam untuk menyerang Islam. Hal ini membuat orang-orang awam jadi ragu dengan kebenaran Islam yang selama ini diyakini.
Salah satunya tentang "Kebohongan Isra' Mi'raj". Dikatakan disitu bahwa berdasarkan fakta sejarah dan literatur buku-buku sejarah yang ada masjidil aqsha baru ada pada jaman Umar. Dan Isra' Mi'raj dikatakan sebagai karangan Muhammad. Hal ini dikarenakan malam tersebut Muhammad tidur di rumah seorang janda bernama Ummu Hani bahkan ma'af Rosululloh dikatakan berzina dengannya. Dan untuk menutupi hal tersebut Nabi SAW dituduh mengarang cerita Isra' Mi'raj. Ini sungguh sangat menyakitkan.
Jika kita lebih banyak membaca artikel yang lain, kita akan menemukan bahwa Islam sangat-sangat dilecehkan. Dengan bahasa intelektual situs ini sangat berbahaya jika dibaca oleh orang-orang yang masih kurang dalam pemahan agamanya.
Saya rasa harus ada orang-orang/lembaga yang mengambil tindakan atas tulisan di situs tersebut. Dan para ulama harus mampu untuk menjelaskan kebenaran dengan fakta sejarah pula.
Demikian ustadz. Mohon segera ditindak lanjuti.

Anonymous said...

Hi!
You may probably be very curious to know how one can manage to receive high yields on investments.
There is no need to invest much at first.
You may commense earning with a money that usually goes
on daily food, that's 20-100 dollars.
I have been participating in one project for several years,
and I'm ready to let you know my secrets at my blog.

Please visit blog and send me private message to get the info.

P.S. I earn 1000-2000 per daily now.

http://theinvestblog.com [url=http://theinvestblog.com]Online Investment Blog[/url]

Anonymous said...

I read this piece of writing fully about the resemblance of newest and previous technologies, it's awesome article.

My web-site; www.rayban1stoutlet.com

Anonymous said...

Hi there, constantly i used to check weblog posts here in the early hours in the break of day, for the reason that i like to find out more and more.


Feel free to surf to my blog post - オークリー サングラス

Anonymous said...

I am really inspired along with your writing skills as well as with
the structure on your blog. Is this a paid theme
or did you modify it your self? Either way keep up the excellent quality writing, it's uncommon to peer a nice blog like this one today..

Feel free to visit my blog post ... サングラス レイバン

Anonymous said...

This is very interesting, You're a very skilled blogger. I have joined your rss feed and look forward to seeking more of your great post. Also, I've
shared your web site in my social networks!

My webpage - オークリー アウトレット

Anonymous said...

This is a topic that is near to my heart... Thank you!
Where are your contact details though?

Feel free to surf to my homepage :: オークリーメガネ

Anonymous said...

I have fun with, result in I discovered just what I used to be taking a look for.
You have ended my 4 day long hunt! God Bless you man.
Have a nice day. Bye

Check out my web site: レイバンサングラス

Anonymous said...

We're a group of volunteers and starting a brand new scheme in our community. Your web site offered us with valuable info to work on. You've performed an impressive task and our whole neighborhood will probably be thankful to you.


Look at my web site: オークリー アウトレット

Anonymous said...

There's definately a great deal to know about this issue. I love all of the points you made.

Feel free to surf to my homepage - レイバンメガネ